3 juni 2012

Rabarberpaj

Åh, vad mycket Timrå-besök jag får i helgen! När mamma precis hade åkt hem, hörde en av mina systersöner av sig och frågade om han fick komma till oss och sova över här ikväll, så nu har jag bäddat gästsängen igen och gjort lite smågott att äta framför tv:n när han dyker upp. Så kul med besök!!!

Här kommer receptet på rabarberpajen som vi åt i fredags. Testa den nu när det är säsong för rabarber, den är så otroligt god!


Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk socker
2 msk vatten

Fyllning:
Rabarber i småbitar
3 äggulor
1,5 dl socker
2 msk vaniljsocker
2 msk vetemjöl
2 dl crème fraîche

Nyp ihop smör, socker och vetemjöl till en grynig massa. Blanda ned vattnet och arbeta snabbt till en deg. Tryck ut degen i en pajform och förgrädda pajskalet i 225°c i ca 10 minuter. Fördela rabarber i småbitar i pajskalet och stör över lite strösocker. Vispa alla övriga ingredienser till fyllningen. Grädda sedan pajen i 175°c i 30-40 minuter. 

Jag rekommenderar verkligen att testa att göra en egen vaniljsås också, det blir en sådan otrolig skillnad. Klicka här för recept på min favorit. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv ut